Inom några år kommer Mariestads kommun att vara i akut behov av personal. Enligt en rapport måste antalet tjänster inom kost, skola och omsorg öka med 1 200 till år 2040.
– Det är monumentalt mycket, konstaterar kommunens hr-chef Per Johansson.
Redan i dag är det stor brist på undersköterskor och lärare i Sveriges kommuner. Mariestad är inget undantag. Samtidigt växer arbetsmarknaden så det knakar. Satsningar från Kriminalvården, Metsä tissue och Volvo med flera innebär att inflyttningen till kommunen väntas öka kraftigt. Då behövs det fler förskolor, skolor och äldreboenden.
1 200 fler tjänster
Konsultbolaget PWC har räknat ut att om Mariestad inte ändrar något i sitt arbetssätt behöver kärnverksamheten utökas med ungefär 1 200 tjänster. I dag har hela kommunen 2 200 anställda.
För att klara pensionsavgångar och normal personalomsättning innebär det att kommunen måste rekrytera mellan 239 och 502 månadsavlönade varje år till och med år 2040.
– Största utmaningen finns inom omsorgen, säger Per Johansson.
Det bekräftas av Arbetsförmedlingen. Under mars månad toppades myndighetens lista över lediga jobb i landet av gruppen undersköterskor, hemtjänst, hemsjukvård, äldreboende och habilitering.
Samtidigt behöver industrin i Skaraborg rekrytera.
– Vi står inför samma utmaning, vilket innebär att vi måste kroka arm på något sätt, säger Per Johansson.
Fast det finns ju risk för konkurrens, om industrin attraherar personer som annars hade sökt jobb hos er? Eller om undersköterskor och lärare slutar i kommunen för att i stället stämpla in på fabriken?
– Vi är medvetna om att det kan bli så. Därför behöver vi ha fokus på att behålla våra medarbetare. Kan vi sänka personalomsättningen från dagens 12 till 8-9 procent får det en positiv inverkan.
Stärka varumärket
Enligt hr-chefen kan det göras genom att fylla anställningen med ett positivt innehåll.
– Konkurrensmässig lön är en hygienfaktor, men enligt en undersökning från Sifo tycker unga vuxna att det är viktigare med trevliga kollegor och bra ledarskap, säger han och konstaterar att en attraktiv arbetsgivare handlar om mer än än hårda värden.
Men exakt hur Mariestad ska anpassa sig för att ses som en bättre arbetsgivare ligger på de olika förvaltningarna, säger Per Johansson.
– Förändringsarbetet ska komma underifrån. Den som är närmast ett uppdrag är den som vet bäst hur det ska utvecklas, förklarar han.
Några övergripande åtgärder finns dock, som att hitta nya arbetssätt och att jobba med ledarskap och kultur.
– Vi använder oss av Sveriges kommuner och regioners, SKR, strategier för kompetensförsörjning, som att stärka ledarskapet, använda kompetensen rätt och att utnyttja tekniken smart.
Hr-avdelningen har också spånat fram en rad åtgärder för att stärka Mariestads kommuns varumärke. Idéerna omfattar till exempel att göra om material från arbetsplatsträffar till utbildningar och att synliggöra medarbetare på kommunens hemsida och sociala medier.
– Det handlar om att utnyttja det vi har, paketera om det och göra det tillgängligt, säger Per Johansson och fortsätter:
– Detta är ingen quick fix, utan något vi behöver jobba med över tid.