Har du ringt kommunen med en fråga och blivit kopplad till än den ena, än den andra tjänstepersonen? Eller kanske aldrig fått tag på ansvarig handläggare? Nu ska det bli lättare att få svar från Mariestads kommun.
– Med ett servicecenter sätter vi ”kunden i fokus”, förklarar stabschef Per Garenius.
Varje vecka kontaktar hundratals personer kommunen i olika ärenden. Någon ska söka bygglov, en annan behöver förskoleplats till sitt barn, en tredje undrar om en faktura.
I dag finns flera vägar in och ibland kan svaret dröja. Det vill Mariestads kommun råda bot på. Den som kontaktar kommunen kommer i framtiden att få hjälp av kommunvägledarna.
– Vi ska skapa ett modernt servicecenter där vi möter kunden/besökaren/invånaren på ett annat sätt. Syftet är att kunna ge svar vid första kontakten, säger Per Garenius.
Fler ska få svar
Det har andra kommuner som infört liknande satsningar lyckats med i 80 procent av fallen och det är också Mariestads ambition.
– Det handlar om ett nytt förhållningssätt. Service och bemötande är jätteviktigt.
Per Garenius lyfter också fram digitalisering som en stor del av satsningen. Våren 2024 avser kommunen lansera en ny hemsida med fler e-tjänster och AI-funktion.
– Hemsidan blir navet i servicecenter och kan vara det första stället man går till för att få svar. Vi ska bli än bättre på att kommunicera via webben, säger stabschefen.
Om det inte räcker då?
– Ja, då är det viktigt att det finns en back up med handläggare som kan möta upp frågor från kommunvägledarna. Vi vill ge bästa tänkbara service.
Då införs det nya
Servicecenter kommer att ersätta dagens medborgarkontor och växeltjänst. Satsningen är koncernövergripande, vilket innebär att det även omfattar de kommunala bolagen Mariehus och Vänerenergi.
– Det är en naturlig utveckling för kommunen och sker parallellt med att vi arbetar fram en ny vision om att vi ska bli 40 000 invånare. Vi måste möta invånarna på ett nytt sätt och marknadsföra Mariestad. Det blir en roll som servicecenter kommer att ha, förklarar Per Garenius.
Entrén i stadshuset där medborgarkontoret finns kommer också att förändras, men exakt hur är inte bestämt.
– Vi ska låta det växa fram. Vi måste se hur behovet ser ut först.
Om 1,5 år räknar kommunen med att det nya servicecentrumet kommer att vara på plats.
Peter bytte varuhuset i Mariestad mot kundtjänst i Skellefteå