Om etableringen av batterifabriken i Mariestad ska gå smidigt behöver samhället hjälpas åt. Det menar Klas Ericson, nyutnämnd nationell samordnare.
– Det är klart att det kan vara en frustration om det är svårt att komma fram i trafiken när man ska lämna på förskolan. Därför behövs en allmän förståelse om att detta sker för något gott, säger han.
Arbetet med att förverkliga Volvos miljardsatsning i Mariestad rullar på. Nu får etableringen hjälp från statligt håll. Regeringen har beslutat att förstärka stödet till den gröna omställningen inom svensk fordonsindustri. Förutom batterifabriken i Mariestad handlar det om Volvo Cars/Northvolts kommande batterianläggning i Göteborg och Scanias nya monteringsfabrik i Södertälje.
– Målet är att etableringarna ska förverkligas enligt plan, förklarar Klas Ericson, som har fått uppdraget som nationell samordnare.
Han har lång erfarenhet av att jobba med större industriella projekt genom sin tjänst hos Business Sweden. Det är en halvstatlig organisation som hjälper svenska företag att växa globalt och internationella företag att investera och expandera i Sverige.
– Just nu skapar jag mig en lägesbild av vilka initiativ som tas och vilka aktörer som är involverade på statlig, regional och kommunal nivå, berättar Klas Ericson.
Prioriterade frågor
Förutom att se till att samhällets insatser drar åt samma håll, består uppdraget i att bidra till att offentliga aktörer och industriföretagen delar med sig av sina erfarenheter. En annan viktig del är att lyfta fram frågor som behöver prioriteras.
– Man behöver till exempel ta höjd i infrastrukturplaner för att det kommer att ske dramatiska förändringar i varuflödena via väg och järnväg i Mariestad. Vi får se i vilken grad staten och andra offentliga aktörer behöver gå in med olika insatser utöver det som sker, säger Klas Ericson.
Han har haft kontakt med flera av aktörerna som är inblandade i etableringen och en sak som efterfrågas är en tydlig bild av hur infrastrukturen ska utformas. En annan gäller hur man säkrar energitillgången i Västra Götaland.
– Man vill se tydlighet och initiativ i tillståndsprocesser för elproduktion och elförsörjning. Man måste till exempel vara tydlig med vad nya elledningar kommer att innebära för möjligheter, vilken nytta de medför.
Kan planera fel
Ett annat viktigt område omfattar utbildning och arbetsmarknad. När flera tusen nya arbetstillfällen skapas i Mariestad kan samhällets insatser bli avgörande.
– Det finns en risk att utbildningssystemet och arbetsmarknadsinsatserna felplaneras om man inte räknar med batterifabrikens underleverantörer, som kommer att sysselsätta ytterligare tusen personer. Då påverkar det etableringen, säger Klas Ericson.
Han återkommer flera gånger under intervjun till hur sällsynt och betydelsefull Volvos satsning i Mariestad är.
– Det är en samhällsfråga av betydelse för kommande generationer att etableringen går bra.
Klas Ericson anser att det är viktigt att redan i grundskolan skapa en förståelse hos eleverna för hur det är att jobba inom industrin, att det kan vara vara hållbart och innebära goda karriärmöjligheter.
– På så sätt kan man lyfta attraktiviteten, säger han och påpekar att det inte hjälper att det finns utbildningsplatser om det saknas sökande.
Måste hjälpa till
Det är inte heller bara batterifabriken och dess underleverantörer som behöver kompetent personal. Utbildningssatsningar ska även bidra till att andra arbetsplatser i Mariestad kan fylla sina behov, förklarar Klas Ericson.
– Det är strategiskt viktigt att etableringen inte kannibaliserar på det befintliga näringslivet. Där måste systemet bidra till att så inte sker, säger han och fortsätter:
– Vi vet att det kommer förändringar på arbetsmarknaden i takt med ökad digitalisering. Det frigör kompetens och människor som genom kompetensväxling kan arbeta inom industrin eller kriminalvården för den delen. Då behöver vi rigga bakåt så att de får nya jobb och att arbetsgivarna får de personer de behöver.
Klas Ericson konstaterar att Mariestad kommer att behöva hjälp.
– Mariestad är en jättefin kommun, men det är en väldigt stor satsning som Volvo gör. Jag ser det som naturligt att man hjälps åt då det påverkar hela Sverige. Det kan vara att man samordnar insatser kring bostäder eller utbildning.
Blir jobbigt
Det behövs också en allmän förståelse för det positiva som etableringen innebär – även i stunder då det påverkar invånarnas liv negativt. Det kan till exempel innebära att det under vissa perioder blir svårt att ta sig fram i trafiken eller att nya elledningar dras över ens mark.
– Det kommer att bli utmaningar, konstigt vore det annars, men man behöver förstå att det görs för något gott. Då behövs en tydlig kommunikation inte minst från företagen om vad som behöver göras och vad det kommer att innebära, säger Klas Ericson.
Ekobrottsmyndigheten inkopplad – bedömning av Mariestads kommuns framtid: ”Stora risker”Nytt krav från Mariestads kommun – vill att Trafikverket bekostar lokalvägenTV: Titta in i en snart försvunnen värld – rundtur på anrika Korstorps gårdBrådskande beslutet om detaljplanen för Korstorp skjuts upp: ”Ingen dramatik”Effekt av batterifabriken – kommunen behöver anställa över tusen personerFöretag köper kommunal mark vid E20 – för elva miljonerNu är köpeavtalet signerat – men Volvo köpte inte all mark i Korstorp: ”Förorenat”Nya siffror: Många sökande till ekonomi på Vadsbogymnasiet – färre till teknikMilstolpe för batterifabriken – så många miljoner betalar Volvo för markenSjukhus hotat trots miljardsatsningar – forskare om Mariestads framtid: ”Vården behövs”Ja till storsatsning på solcellsparker i norra Skaraborg: ”Efterlängat”Martin och hans familj blir granne med batterifabriken: ”Påverkas vårt vatten?”Fabriken förändrar vyn – här blir påverkan som störst: ”Upplevs på långt håll”Han avslöjar planerna kring Volvos jättesatsning – så många jobb kan det bli