Kinnekullebanan måste tillbaka in i den nationella trafikplanen. Det anser Bijan Zainali (S), ordförande i Västtrafiks styrelse.
– Nu gäller det att få regeringen att inse vikten av banan, säger han.
På fredagen tog Bijan Zainali tåget till Mariestad. Han fick sällskap på resan av Lidköpings oppositionsråd Gustav Edvinsson och Götenes oppositionsråd, Åsa Karlsson, som även hon ingår i Västtrafiks styrelse.
När de steg av på perrongen möttes de av Mariestads oppositionsråd Janne Jansson. Frågan på dagordningen för de socialdemokratiska kvartetten var Kinnekullebanans framtid.
– Det var min egen ambition att komma hit och se hur det ser ut. Vi pratar mycket om Kinnekullebanan i Västtrafiks styrelse, men man behöver också bilda sig en egen uppfattning om hur det ser ut och hur vi kan fortsätta utveckla banan, säger Bijan Zainali.
Han tycker att tågsträckan ska bevaras och förklarar att det är en uttalad målsättningen i Västra Götalandsregionen.
– Vi arbetar för att Kinnekullebanan ska in i den nationella planen för transportinfrastruktur igen. Det är viktigt. Sedan tittar vi på hur regionen kan bidra till att både säkra trafiken och hur den ska se ut, inte minst med tanke på etableringen som sker i Mariestad, förklarar Västtrafiks styrelseordförande.
Han konstaterar att Volvos satsning har påverkat hur man i regionen ser på Kinnekullebanan och dess framtid.
– Frågan har fått extra fokus, även om banan ingått i våra prioriteringar under lång tid.
Det finns en rad utmaningar att hantera. Banan behöver rustas upp.
– Regionen har omkring 50-70 miljoner kronor att disponera. Det är inga revolutionerande summor, men det är det vi har, säger Bijan Zainali.
Ett annat dilemma är tågen. De är gamla och reservdelar saknas. Lösningar som diskuterats är vätgaståg eller batteridrivna lok. Elektrifiering är ett mindre troligt alternativ, anser Västtrafiks ordförande.
– Vi har inte diskuterat detta så mycket inom mitt område, men det gäller att hitta en lösning som fungerar. Banans längd är bara 120 kilometer och vi måste ställa kostnader i förhållande till sträckan.
En fråga för framtiden är också vilka stationer tåget ska stanna vid. I dag är stoppen begränsade.
– Vi ska se vad vi kan göra. Enligt tågpersonalen blir tidsskillnaden inte särskilt stor mellan de tåg som stannar på alla stationer och de som bara stanna på vissa, pendlingstiden blir mindre än en timme ändå, berättar Bijan Zainali.
Kan det bli så att ni måste välja mellan tåg och buss?
– Vi är tydliga i vår politiska inriktning att tåg är det mest prioriterade trafikslaget, men man måste ställa det mot geografiska förhållande, reseunderlag och så vidare. Ambitionen är att vi ska erbjuda kollektivt resande även för de mindre orterna, både med ordinarie linjelagd och med anropsstyrd trafik.
– Tåg är det bästa sättet att förflytta folk. Samtidigt har vi utmaningar finansiellt. Vi behöver bygga ut och köpa nya och det måste bekostas. Men vi kan inte höga priserna hur som helst, då åker inte folk.
Tågtrafiken står stilla – oväder sätter stoppSpårfel på Kinnekullebanan – oklart när tågen kan trafikera igenVätgas kan bli aktuellt för Kinnekulletågen – Mariestad är föredömet: ”Beredda”Nu behövs tågen i Skaraborg: ”Viktigt för arbets- och studiependling”Så kan vi åka till jobbet mer hållbart – Mariestad stöttar nytt projekt