Hoppa till huvudinnehållet

BILDEXTRA: Trafikpoliser var ute vid Motorp – för däckrazzia och kontroll: ”Oerhört viktigt”

Publicerad:
Bilisterna fick frivilligt kontrollera sina däck. Stefan Thorén på Däckia var med som expertkunnig.
Bilisterna fick frivilligt kontrollera sina däck. Stefan Thorén på Däckia var med som expertkunnig. Foto: Per Warvlin

Under tisdagen var det både däckrazzia och poliskontroll vid Motorp.

– Bra att de håller på däcken och fordonen, det är oerhört viktigt, säger Lasse ”Bärgaren” Svensson under tisdagens poliskontroll och däckrazzia vid Motorp rastplats.

Minsta tillåtna mönsterdjup på personbilar på sommaren är 1,6 millimeter och det ska vara rätt lufttryck.
Minsta tillåtna mönsterdjup på personbilar på sommaren är 1,6 millimeter och det ska vara rätt lufttryck. Foto: Per Warvlin

Trafikpolisen höll fordonskontroll, kontroll av både nykterhet och körkort.

Slitna, däck med dåligt lufttryck är en livsfarlig kombination. Det är trots allt däcken som är fordonets enda kontakt med vägbanan.

En del bilförare fick genomgå mer noga kontroller.
En del bilförare fick genomgå mer noga kontroller. Foto: Per Warvlin

Det finns skrämmande exempel som uppdagas.

– I måndags hade vi en trafikkontroll på riksväg 46 utanför Axevalla. Då stoppade vi två taxibilar med blankslitna däck och en hade kund i bilen. Taxin fick stå still och en ny taxibil fick komma och hämta kunden, berättar trafikpolisen Niklas Olsson.

Trafikpolisen Niklas Olsson med kollega var med under polisens kontroller.
Trafikpolisen Niklas Olsson med kollega var med under polisens kontroller. Foto: Per Warvlin

Förarna fick vid tisdagens däckrazzia reda på mönsterdjup och lufttryck. Det gav också tips om vad som är viktigt att tänka på när det gäller däcken. Förarna fick också svara på några frågor. Däckkontrollen var en frivillig del, som genomförs efter polisens ordinarie inspektion.

Vi stoppade två taxibilar med blankslitna däck och en hade kund i bilen.
Trafikpolisen Niklas Olsson om en kontroll på riksväg 49 utanför Axevalla.
Lasse ”Bärgaren” Svensson var en av flera hundra bilister som kontrollerades.
Lasse ”Bärgaren” Svensson var en av flera hundra bilister som kontrollerades. Foto: Per Warvlin

– Genom däckkontrollerna får vi en bild av skicket på däcken som rullar i trafiken. Vi får också en bild av hur medvetna bilisterna är om vad man behöver ha koll när det gäller däcken, säger Petra Hansson, NTF Skaraborg.

”Putte” Hansson, tidigare polis och profil vid NTF Skaraborg, var med och ställde frågor till trafikanterna.
”Putte” Hansson, tidigare polis och profil vid NTF Skaraborg, var med och ställde frågor till trafikanterna. Foto: Per Warvlin

Bättre än snittet

Skaraborgarna utmärkte förra året sig positivt vid tidigare däckrazzior när det gäller kontroll av lufttrycket i däcken.

Nästan varannan uppgav att lufttrycket på bilens däck hade kontrollerats den senaste månaden, vilket är bättre än snitt, där endast ungefär var tredje hade kontrollerat lufttrycket den senaste månaden.

– Det är ändå varannan som inte gör det tillräckligt ofta, det vill säga minst en gång i månaden, säger Petra Hansson.

Trafikpolisen David Bengtsson pratar med en förare.
Trafikpolisen David Bengtsson pratar med en förare. Foto: Per Warvlin

Drygt var tionde bil vid däckrazziorna i Skaraborg 2021 och 2022 hade minst 30 procent för lågt tryck i ett eller flera däck.

– Lågt tryck i däcken kan påverka väghållningen negativt, dessutom ökar bränsleförbrukningen och däcken slits mer, säger Petra Hansson som hoppades att 200 bilar kunder kontrolleras under onsdagen.

Artikeltaggar

E20KörkortNiklas OlssonNTFNykterhetPetra HanssonPolisenSkaraborgTrafikTrafikkontroller

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.