Hoppa till huvudinnehållet

Beskedet inför slussbygget – Thodenius (M): ”Väldigt positivt”

Publicerad:
Reporter Per Claesson
Per Claesson
per.claesson@mariestadstidningen.se
Slussarna i Trollhätte kanal i Trollhättan är mycket gamla och ska bytas ut. Det har blivit en stor diskussion om var man ska placera de nya slussarna.
Slussarna i Trollhätte kanal i Trollhättan är mycket gamla och ska bytas ut. Det har blivit en stor diskussion om var man ska placera de nya slussarna. Foto: Tomas Höglund

Bygget av nya slussar i Trollhättan föreslås nu göras på ett sätt som inte innebär ett mångårigt stopp för Vänersjöfarten.

– Det är väldigt positivt, sedan får vi följa den fortsatta processen, säger Björn Thodenius (M), kommunstyrelsens ordförande i Gullspång.

Trafikverket och Sjöfartsverket förordar ett bygge av nya slussar i Trollhätte kanal i en ny sträckning genom Trollhättan. Alternativet att bygga nya slussar i den befintliga kanalsträckningen, som skulle innebära stopp för båttrafiken under flera år, avfärdas.

– Om det blir det förordade alternativet är det alternativet med minst påverkan på Vänersjöfarten, även om en del arbeten kan påverka under kortare tid. Alternativet i befintlig sträckning är inte genomförbart, det uttrycker också Trafikverket att det har för stor påverkan på sjötrafiken, säger Björn Thodenius (M), kommunstyrelsens ordförande i Gullspångs kommun, där Otterbäckens hamn ligger.

Trollhättans stad har tidigare motsatt ett bygge av nya slussar i ny sträckning genom staden. Samrådet tas nu om efter att en särskild utredning tittat på vad det skulle innebära att bygga i befintlig sträckning.

Björn Thodenius (M)
Björn Thodenius (M) Foto: Per Claesson

Hur ser du på att Trollhättans stads agerande försenat processen?

– Det är en demokratisk process och det får man acceptera att det kan ta tid. Det innebär en stor påverkan på Trollhättans stad, säger Björn Thodenius.

Själv har han inte sett ett bygge i befintlig sträckning som realistiskt och därför har han inte trott att det skulle bli så.

– Jag personligen har alltid trott att det ska lösa sig, det är inte möjligt att bygga i befintlig sträckning, säger Björn Thodenius.

Carina Gullberg (S) är styrelseledamot i Vänerhamn och har tidigare mandatperioder varit kommunstyrelsens ordförande i Gullspångs kommun.

– För oss, sjöfarten och arbetstillfällena i vårt område är det väldigt positivt om det inte blir ett bygge i befintlig sträckning som stänger av trafiken i flera år. Sjöfartsverket och Trafikverket har hörsammat näringen, redarna, kommunerna runt Vänern och Vänerhamn. Sedan är det långt kvar ännu och vi har redan väntat länge, säger hon om beskedet i samrådsunderlaget.

Att processen har försenats tycker hon är lite synd, uttrycker hon.

– Vi som varit med om E20-utbyggnaden vet att även om man bygger i befintlig sträckning innebär det stor påverkan. Det skulle bli en jättestor inverkan på Trollhättan även om man byggt i befintlig sträckning, säger Carina Gullberg.

Carina Gullberg (S)
Carina Gullberg (S) Foto: Per Claesson

Artikeltaggar

Björn ThodeniusCarina GullbergGullspångs kommunKommunstyrelsenModeraternaOtterbäckenSjöfartsverketSocialdemokraternaTrafikTrafikverketTrollhättanVänerhamnVänern

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.