Hoppa till huvudinnehållet

Trafikverket: Bygg ny kanal i Trollhättan – skona Vänersjöfarten vid slussbygge

Publicerad:
Slussarna i Trollhättan är gamla och ska ersättas av nya. - Att renovera de gamla är likhetstecken med att bygga nytt. De är så dåliga och byggda med 1916 års metoder och material, säger projektledaren Mikael Rintala.
Slussarna i Trollhättan är gamla och ska ersättas av nya. - Att renovera de gamla är likhetstecken med att bygga nytt. De är så dåliga och byggda med 1916 års metoder och material, säger projektledaren Mikael Rintala. Foto: Christer Wik

Trafikverket och Sjöfartsverket tar nu ställning för att en ny kanal byggs genom Trollhättan vid skapandet av nya slussar.

– Det är inget alternativ att bygga i befintlig sträckning, säger Mikael Rintala, projektledare vid Trafikverket.

Ett starkt vägande skäl är att Vänersjöfarten skulle drabbas hårt av stopp i trafiken om man byggde i befintlig sträckning.

Ett nytt samråd öppnas idag måndag 11 september inför anläggandet av nya slussar i Trollhättan. Dagens slussar är uttjänta och anses inte kunna hållas i tjänligt skick på sikt.

Olika alternativ har undersökts och Trollhättans stad har tidigare motsatt sig att låta bygga de nya slussarna i en ny kanal genom staden, då man ansett att det skulle innebära alltför stor påverkan på natur-, kultur- och rekreationsvärden samt turism.

Samtidigt har andra helt avfärdat idén att bygga nya slussar i den befintliga kanalsträckningen, eftersom det skulle stoppa trafiken i kanalen under många år.

Efter att man inte hittade en lösning som alla var tillräckligt nöjda med gjordes efter ett tidigare samråd en särskild utredning kring alternativet att bygga i befintlig sträckning. Denna visade, inte oväntat, på att ett stopp i trafiken under ett bygge i den befintliga kanalen skulle få stora negativa konsekvenser.

Nytt samråd

När nu Trafikverket och Sjöfartsverket presenterar ett nytt samrådsunderlag förordar man ett av alternativen för att bygga nya slussar, alternativ nord.

Det anges i underlaget att Trafikverket och Sjöfartsverket ”bedömning är att byggnation av ny slussled i ny sträckning är den enda möjligheten att bibehålla och utveckla Vänersjöfarten. ”

– Det är inget alternativ att bygga i befintlig sträckning. Sjöfarten blir avstängd i åratal. Det blir problem för näringslivet runt Vänern. Om man lägger om transporterna är det inte alls säkert att man kommer tillbaka. Och vissa har inte möjlighet att lägga om till andra transporter, då kanske man får flytta eller lägga ner, säger Mikael Rintala, projektledare vid Trafikverket.

Tidigare har Zinkgruvan, som transporterar ut sina mineral via Otterbäckens hamn, uppgett att man vid en längre stängning skulle behöva hitta en ny hamn och att man då mycket väl skulle kunna bli kvar på det nya stället även efter att nya slussar i Trollhätte kanal blivit klara.

Norra alternativet

Två olika sträckningar har särskilt studerats, alternativ nord och alternativ syd. Trafikverket och Sjöfartsverket förordar alternativ nord.

Ett viktigt skäl som lyfts fram är att alternativ syd skulle innebära mer omfattande avstängningar av trafiken, då den sträckningen ligger närmare den befintliga kanalen.

– Det är en sammanvägd bedömning, men påverkan på sjöfarten är en viktig faktor, säger Mikael Rintala.

Förutom godstransporter skulle det även bli stopp för fritidssjöfarten, vilket skulle innebära ett stort avbräck för turist-verksamhet längs med Göta kanal och runt Vänern.

Billigare

Det redovisas även flera andra skäl till att alternativ nord förespråkas. För alternativ nord bedöms byggtiden bli ungefär fem år och kostnaden runt 3 miljarder kronor. Alternativ syd bedöms kosta 4,6 miljarder kronor och ta cirka 8 år.

Det södra alternativet bedöms också medföra större negativ påverkan på de kulturhistoriska värdena i området.

Det skulle också bli ungefär dubbelt så mycket överskottsmassor från framförallt berg om man väljer det södra alternativet. Energi- och klimatbelastningen blir därmed större för alternativ syd. Färre bostäder behöver även lösas in om man väljer alternativ nord.

Ännu är de nya sträckningarna endast ungefärligen utpekade.

– Nu är det ett korridorval som ska göras. Det kommer att ske ett samråd till, troligen sent nästa år. I det samrådet ska vi mer i detalj titta på hur anläggningen ska se ut, säger Mikael Rintala.

Slussning

Han säger att de siktar på att lämna in en ansökan om miljötillstånd för slussbygget 2025 och att de hoppas på byggstart 2027. Med en byggtid på fem år beräknas den första slussningen i de nya slussarna kunna ske tidigast 2032.

Om det förordade norra alternativet väljs menar Mikael Rintala att det inte behöver bli märkbart mer stopp i sjötrafiken under bygget än vad det som sker idag för renovering. Det görs idag stopp om tre veckor vart sjunde år.

– Det kan bli någon enstaka avstängning, men det finns inte behov av någon längre, säger Mikael Rintala.

Beskedet inför slussbygget – ”Väldigt positivt”Mångårigt stopp i Vänersjöfarten kan undvikas – tror ledande politiker i TrollhättanBesked om slussbygge som kan stoppa Vänersjöfart under flera år skjuts framKraftig ökning av gods i Otterbäckens hamn – slår i taket: ”Som en blöt filt”Avgörande för sjöfarten på Vänern dröjer – besked först 2023Fruktar flerårigt stopp för Vänersjöfarten – besked tidigast i höstStopp för sjöfarten: ”Katastrof för hela Vänerområdet”Därför kan sjötrafik på Vänern stoppas i upp till fem år

Artikeltaggar

Gullspångs kommunNäringslivOtterbäckenSjöfartSjöfartsverketTrafikTrafikverketTrollhättanVänernZinkgruvan

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.