Det blir ingen lokalväg för långsamtgående fordon förbi E20. Istället ska traktorer, lantbruksmaskiner och a-traktorer få köra på den tvåfiliga vägen förbi Mariestad efter att sträckan byggts om.
– Det är en segdragen tvist som vi drog proppen ur nu, det är väldigt skönt faktiskt, säger kommunalrådet Johan Abrahamsson (M).
Var långsamtgående fordon ska få köra efter att E20 byggts om förbi Mariestad har diskuterats sedan 2019 mellan Trafikverket och kommunen.
Nu har de två parterna kunnat enas om en lösning. Efter att flera förslag om lokalvägens placering ratats kommer traktorer och andra långsamtgående fordon fortsatt ska få köra på E20 efter ombyggnaden.
– Man får säga att lokalvägsfrågan är löst tack vare denna överenskommelse. Det är positivt att vi har kommit fram till en bra lösning som är bra för oss. Det innebär att långsamgående fordon, framförallt jordbruket, inte kommer få förseningar i transporter, säger Johan Abrahamsson (M), kommunstyrelsens ordförande och lägger till:
– Det är en viktig näring för oss.
Byggstart 2024
Planerad byggstart för E20 förbi Mariestad är i början av 2024. På en sträcka kommer den ombyggda vägen att klassas som mötesfri landsväg istället för motortrafikled. Där kommer det att vara 2+2-väg och gå att göra säkra omkörningar.
– Nackdelen är att det blir blandad trafik på just E20 som inte var tänkt från första början. Det blir ungefär som förbi Örebro.
Norr och söder om Mariestad kommer E20 att dras om, då kan långsamtgående trafik istället köra på gamla E20 när vägen är ombyggd.
Detta blir en betydligt billigare lösning för både kommunen och Trafikverket, jämfört med andra förslag på lokalväg som lagts fram.
– Det blir inga kostnader för kommunen, det hamnar under Trafikverkets budget.
Lantbrukaren kämpade för lokalväg bredvid E20 – tycker till om nygamla lösningenMånga miljoner
Flera förslag på lokalväg har diskuterats. En ny bro över Tidan med en lokalväg som ansluter till Hammarsmedsgatan skulle ha kostat 38 miljoner kronor enligt Trafikverkets beräkningar.
Mariestads kommun ville hellre se en lokalväg via den gamla bron som används idag. Då hade lokalvägen kostat 62 miljoner kronor, enligt Trafikverket. Den höga kostnaden beror på att den gamla bron har omfattande renoveringsbehov och att cirkulationsplatsen vid Haggården hade behövt ytterligare en anslutning.
Trafikverket skulle ha medfinansierat 12,5 miljoner av kostnaden, resten hade kommunen behövt betala. Nu slipper kommunen den utgiften.
– Det är kanske vi som har gjort största vinstlotten. Trafikverket kanske med, de behöver inte medfinansiera, säger Johan Abrahamsson.
Tar tillbaka överklagan
Bakgrunden till överenskommelsen mellan Trafikverket och Mariestads kommun är Mark- och miljödomstolens beslut i somras. Den innebär att Trafikverket får bygga en ny bro över Tidan vid Haggården, en förutsättning är att den gamla rivs. Kommunen överklagade då beslutet till Mark- och miljööverdomstolen.
Kommunen och Trafikverket kunde sedan inte komma överens om en sträckning på lokalvägen som båda tycker är acceptabel. De kunde istället enas om att fortsatt tillåta långsamtgående fordon på E20 förbi Mariestad.
– De enorma byggkostnaderna står inte i paritet. Det blir en acceptabel lösning för trafiksituationen och ur pengaperspektiv blir det en bra lösning, säger Johan Abrahamsson.
Överenskommelsen gör också att kommunen återkallar sin överklagan till Mark- och miljööverdomstolen.
Nytt krav från Mariestads kommun – vill att Trafikverket bekostar lokalvägenNy bro får byggas över E20 vid Tidan – den befintliga måste rivas enligt domKostnadstvist om bron över Tidan: ”Måste tänka på den större bilden”Trafikverkets beslut – så ska E20 dras om: ”Sammantaget bäst”