Hoppa till huvudinnehållet

Var tredje matvara ökade i pris: ”Många faktorer påverkar”

Publicerad:
Var tredje matvara i dagligvaruhandeln ökade i pris i oktober, enligt den oberoende sajten Matpriskollen.
Var tredje matvara i dagligvaruhandeln ökade i pris i oktober, enligt den oberoende sajten Matpriskollen. Foto: Anders Wiklund/TT

I oktober ökade var tredje matvara i pris, enligt den oberoende sajten Matpriskollen.

Lidl i Mariestad är en av flera matbutiker som märker av de pendlande priserna och hur det påverkar kundernas köpmönster.

– Kunderna gör mindre inköp, men besöker butiken oftare, säger Amanda Dodoch Saliba, försäljningschef på Lidl i Mariestad.

Matvarupriserna har pendlat upp och ner under året. Enligt den oberoende sajten Matpriskollen stannade priserna av något under sommaren för att sedan öka igen.

I oktober gick priset upp på en tredjedel av matvarorna i dagligvaruhandeln. Prisutvecklingen ser olika ut hos olika kedjor runtom i landet, men det finns ändå ett generellt mönster – det var främst priset på bär, glasstillbehör, juice, kaviar och frukt som ökade under oktober.

Fakta

Varorna som ökade mest i pris i oktober 2023

  • Bär + 2,1%
  • Glasstillbehör, +1,7%
  • Juice, fruktdryck och smoothie, +1,4%
  • Caviar & Kaviar +1,4%
  • Baka Laga +1,2%
  • Frukt +1,2%
  • Olivolja & Vinäger +1,1%
  • Pulversoppa +1,1%
  • Matfett + 1,0%

Källa: Matpriskollen

Amanda Dodoch Saliba, försäljningschef, Lidl Mariestad.
Amanda Dodoch Saliba, försäljningschef, Lidl Mariestad. Foto: Pressbild

Amanda Dodoch Saliba, försäljningschef hos Lidl i Mariestad, förklarar att det finns flera olika faktorer som gör att priserna ökar eller minskar.

– Det är många faktorer som påverkar prissättningen, det är bland annat den svaga svenska kronan, oroligheterna i världen och klimatfrågorna. Och precis som alla andra så kämpar vi på Lidl med allt det här.

Hon förklarar att de på Lidl oftast kan hålla priserna nere ändå, vilket grundar sig i deras stora inköpsvolymer. Det gör att de kan köpa in matvarorna till ett lägre pris och därmed hålla nere priserna för kunderna.

Förändrat köpmönster

Det är inte bara Lidl-butiken i Mariestad som anpassar sig när det handlar om matvaror. Försäljningschefen berättar att de även sett ett förändrat köpmönster hos sina kunder.

– Kunderna gör mindre inköp, men besöker butiken oftare. Vi ser också att det är en minskad försäljning av ekologiskt, vilket vi försöker förändra. Men generellt är det mindre inköp och att man besöker butiken oftare, man följer sin inköpslista helt enkelt, avslutar Amanda Dodoch Saliba.

Fakta

Matpriskollens tips till dig som kund

• Utgå från butikernas extrapriserbjudanden när du planerar veckans mat. Lägg bevakning på det du anser är viktigt så du får meddelande om erbjudanden i dina favoritbutiker.

• Kolla upp erbjudanden från butikerna i närheten innan du går dit. Gör en inköpslista innan och håller dig till den. Finns stapelvaror på extrapriser så kan du köpa lite mer.

• Att vara multilojal lönar sig också. Dvs att handla i flera olika butiker.

• Se till att vara medlem i alla butikskedjorna.

• Småbarnsfamiljerna kan spara stora pengar på att använda sin tid till att laga mat och frysa in. T.ex. barnmat.

• Sen ska du inte slänga mat. Sätt kylskåpet på 4 grader i stället för 8 grader, så håller maten dubbelt så länge. Laga lite extra så blir det också en lunch till morgondagen.

• Få koll på din privatekonomi och...

• Handla inte hungrig!

Källa: Matpriskollen

Artikeltaggar

LidlTrafik

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.