Hoppa till huvudinnehållet

Elsa, 25, bevisar att övning ger färdighet – får åka till Japan: ”Avundsjuk på mig själv”

Publicerad:
Reporter Birthe Wetter
Birthe Wetter
birthe.wetter@mariestadstidningen.se
Hyllan bakom Elsa Gillsjö har hon byggt själv, med några hyllplan och träbitar ur föräldrarnas skog. ”Det är lite snett men det är det som är meningen, en sådan kan man inte köpa”, säger 25-åringen.
Hyllan bakom Elsa Gillsjö har hon byggt själv, med några hyllplan och träbitar ur föräldrarnas skog. ”Det är lite snett men det är det som är meningen, en sådan kan man inte köpa”, säger 25-åringen. Foto: Charlotte Ferneman

Musiken har sedan barnsben varit hennes största intresse. När andra la av, växlade Elsa Gillsjö upp.

I tre år har hon varit del av en nationell satsning för unga talanger inom körsång. Snart ska de få sjunga med sin motsvarighet i Japan.

– Att söka till denna kör är ett av de bästa besluten jag har tagit, säger Töreboiten som är en del av Sveriges ungdomskör.

I höstas köpte hon ett litet hus inte långt från gatan där hon är uppvuxen.

– Jag hade en lägenhet i centrala Töreboda men trivdes inte, så jag tänkte varför inte ha ett hus jag behöver ju inte vänta tills jag har partner och familj, säger Elsa Gillsjö.

Renoveringarna understryker att hon är en hängiven amatörsnickare. När hon inte renoverar trivs hon bäst i skogen där hon fäller träd och jagar.

Sång och musik

Elsa är kreativ, ett av hennes tidigaste uttryckssätt är sången.

– Jag har alltid sjungit. Mina storebröder spelade instrument och sjöng i kör de också.

När Elsa var fyra år började hon sjunga i barnkör, och vid nio års ålder blev hennes första instrument tvärflöjt och piano. Två år senare började hon spela orgel och senare tillkom saxofonen. Samtidigt sjöng Elsa dels i kyrkans barn- och ungdomskörer dels i kulturskolans kör, sånglektionerna på kulturskolan i Töreboda började hon med som elvaåring.

– Jag var med i alla körer jag kunde få vara med i, säger hon och skrattar.

När det var dags för gymnasievalet stod det mellan naturvetenskapliga programmet och estetlinjen.

En rephelg i Gävle är kvar innan det är dags att åka till Japan, där kommer SVUK bland annat framföra för landet traditionella låtar. Vokalerna i det nya språket är en utmaning i övningsprocessen säger Elsa.
En rephelg i Gävle är kvar innan det är dags att åka till Japan, där kommer SVUK bland annat framföra för landet traditionella låtar. Vokalerna i det nya språket är en utmaning i övningsprocessen säger Elsa. Foto: Charlotte Ferneman

– Mina lärarne sa att jag inte skulle ”kasta bort mina betyg”, säger Elsa som valde att läsa musik på Västerhöjdgymnasiet i Skövde.

– Jag har aldrig stått inför valet att sluta med musiken. Det var givet att hålla på med det och väldigt kul, speciellt körsång, säger Elsa och tillägger:

– På gymnasiet ville en del av mina klasskompisar söka till Idol och annat men det var inget för mig. Jag vill inte satsa på att bli soloartist, att skapa någonting tillsammans i kör är en oerhört häftig upplevelse. Jag är mer av en lagspelare, säger Elsa som även sjunger en hel del solo vid dop och begravning.

Tjatande storebror

Trots entusiasmen för just körsång blev det inte en spikrak väg till att bli del av Sveriges ungdomskör, SVUK. Storebror Josef började i kören först då en studiekamrat på Hjo folkhögskola lockade med honom.

– Josef tjatade på mig i ett par år att jag också skulle söka, säger Elsa som där och då inte kände att det fanns tid.

Hon hade tagit studenten och börjat jobba på Ica i Töreboda. Men längtan efter att få sjunga i kör, och brorsans tjatande fanns där.

– Körmusik är så vackert och brett, det kan både vara nyskrivet, som har häftig rytmik, och klassiska, många hundra år gamla stycken som allihop har en unik räckvidd.

Det Elsa ser mest fram emot med Japanresan är utbytet av kultur och musik. ”Vi får ta med oss vår svenska traditionella körmusik och visa upp i Japan och vi får ta del av deras musik och kultur”, säger hon.
Det Elsa ser mest fram emot med Japanresan är utbytet av kultur och musik. ”Vi får ta med oss vår svenska traditionella körmusik och visa upp i Japan och vi får ta del av deras musik och kultur”, säger hon. Foto: Charlotte Ferneman

I slutet av 2021 tog Elsa steget och skickade in en ansökan till Sveriges ungdomskör. Hon fick digitalt skicka med inspelade sångprov och blev därefter inbjuden att komma på ett så kallat provinternat.

– Det betyder att man får vara med på en samling utan att man definitivt är med i kören, förklarar Elsa.

På helgen kollades det av att hon hade den musikaliska nivån som är satt. Därefter fick hon plats som förstesopran, den allra högsta stämman i den åttastämmiga kören. Totalt är ett 30-tal inom 16-25-årsåldern uttagna till kören.

– Vissa av dem som är med studerar musik, andra pluggar annat och så finns det dem som har ett jobb såsom jag, säger Töreboiten.

Sveriges ungdomskör där Töreboiten Elsa Gillsjö sjunger förstasopranstämman besöker många olika platser i Sverige och utomlands.
Sveriges ungdomskör där Töreboiten Elsa Gillsjö sjunger förstasopranstämman besöker många olika platser i Sverige och utomlands. Foto: Pressbild

Hennes närmsta geografiska körkompisar finns i Göteborg och Östergötland.

– Det känns häftigt att vi är så många likasinnade från hela Sverige som träffas där, kören är som min andra familj och man har fått vänner runtom i hela landet.

Unikt utbyte

Nu är Töreboiten alltså inne på sitt tredje år med kören. Lika länge har dirigenten, som byts ut efter en treårsperiod, Maria Goundorina varit med.

– Alltid när det är dirigentbyte gör vi någonting extra. Det hade ryktats om att åka utomlands ett tag men att det blev Japan är helt sjukt, säger Elsa.

Tidigare resor kören har gjort gick till bland annat Estland, Ungern och Italien. Den första april lyfter nu planet mot Japan där SVUK ska göra ett utbyte med sin japanska motsvarighet.

Texterna i stycken som kören sjunger är just nu mycket på japanska, även t.ex. tyska, spanska, franska och de slaviska språken. En stor utmaning med många språk är att vokalerna ligger annorlunda än i svenskan.
Texterna i stycken som kören sjunger är just nu mycket på japanska, även t.ex. tyska, spanska, franska och de slaviska språken. En stor utmaning med många språk är att vokalerna ligger annorlunda än i svenskan. Foto: Charlotte Ferneman

– Planen är att de ska komma till Sverige framöver men först ska vi ge tre konserter hos dem i olika sammanhang, säger Elsa och tillägger:

– Vi kommer att ge en konsert dagen som vi landar, det är charmen och sporten med körmusik på denna nivå. Att vara med i detta känns som en vardagsflykt. Jag är nästan avundsjuk på mig själv.

Totalt är kören iväg i tio dagar.

Mycket egen övning

Elsa brukar vara med på alla träffar. De blir alltid på olika platser i landet. För ett år sedan hade de ett större projekt med Radiokören i huvudstaden, men även landsbygden får påhälsning av sångarna.

– Att vara på mindre ställen är häftigt, när publiken inte vet vad de kan förväntat sig av denna typ av kör blir det alltid en härlig reaktion.

Under ett år blir det fem eller sex träffar. Några veckor före varje träff skickas repertoaren och noterna ut och man förväntas kunna sin stämma när kören ses. De startar oftast på fredagskvällen för repetitioner som fortsätter under lördagen. På kvällen brukar det ges en konsert. Söndagen fortsätter sedan med öppet rep där även de som vill prova på att sjunga med SVUK är välkomna.

– Körens ordinarie verksamhet finansieras delvis av bidrag från Kulturrådet. Vi medlemmar betalar varken för resa eller boende. Det är för att verkligen alla som klarar de musikaliska kraven ska kunna vara med.

I och med att Elsa fyllde 25 innan årsskiftet börjar tidsgränsen för medlemskapet i kören närma sig.

– Jag vet att jag får vara med året ut, sedan får vi se hur många nya som är på väg in, säger hon som börjat titta efter alternativ:

– Jag klurar just nu på hur långt jag kan tänka mig att pendla för att fortsatt vara med i en kör på samma musikaliska nivå. Det jag vet är att jag vill bo kvar i Töreboda och sjunga, resten kommer att lösa sig.

Artikeltaggar

GöteborgIcaIdolJapanKonserterKulturrådetKörerMusikSångTöreboda

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.