Hoppa till huvudinnehållet

KARTA: Här tar cykelvägen plötsligt slut – trafikingenjören om problemet: ”Måste hitta plats”

Publicerad:
Reporter Birthe Wetter
Birthe Wetter
birthe.wetter@mariestadstidningen.se
På Bergsgatan övergår den breda gång- och cykelbanan plötsligt till en trottoarkant.
På Bergsgatan övergår den breda gång- och cykelbanan plötsligt till en trottoarkant. Foto: Charlotte Ferneman

En ungdom cyklar ner för backen vid Högelidsskolan. Den breda gång- och cykelbanan slutar tvärt.

Endast en trottoarkant återstår. Det andra alternativet är att svänga ut i körbanan.

– Vi kollar på möjligheter för ett sammanhängande cykelnätverk där vid Bergsgatan och Skiffervägen, det är en utmaning, säger trafikingenjören Fernando Cruz del Aguila.

Fram till förra vecka har Mariestads kommun på sin hemsida haft en cykelkarta daterad 1998, trots att sidan uppdaterats under förra året.

– Det har ramlat mellan stolarna helt enkelt, säger Anna Söderman på Mariestads kommun och tillägger att det gjordes en karta 2021.

– Då fanns inte tätorten med, men inte heller områdeskartan lades upp. Det är olyckligt.

Trafikingenjör Fernando Cruz del Aguila har vid flertalet tillfällen själv utforskat stadens gång- och cykelvägar. Arkivbild.
Trafikingenjör Fernando Cruz del Aguila har vid flertalet tillfällen själv utforskat stadens gång- och cykelvägar. Arkivbild. Foto: Alf Ehn

Utifrån sin roll som näringslivsutvecklare för besöksnäringen i kommunen tycker hon det är ett viktigt och bra arbete som lagts ner på cykelbanorna och med tillhörande karta.

– Det är ett kontinuerligt arbete som fortsätter. Att det finns trygga cykelvägar för alla oavsett om de ska ta sig till skolan, handla eller turista är jätteviktigt.

– Vi har uppdaterat den gamla kartan, det fanns fel information i den, säger Fernando Cruz del Aguila.

Detta är Mariestads kommuns nya cykelkarta de rosa markeringarna visar några punkter där gång- och cykelbanan plötsligt slutar.
Detta är Mariestads kommuns nya cykelkarta de rosa markeringarna visar några punkter där gång- och cykelbanan plötsligt slutar. Foto: Mariestads kommun

Han är trafikingenjör i Mariestads kommun och pekar bland annat ut en tidigare väg genom Metsä tissues område som något som inte är aktuellt längre. Förutom sådana ändringar visar uppdateringen många fler och mer sammanhängande gång- och cykelvägar. Men det finns vissa ställen då vägen tvärt tar slut.

– Vi har satt en begränsad giltighet på den nya gång- och cykelkartan till 2026, förklarar trafikingenjören och tillägger att det finns tankar på flera ändringar.

– Att skapa ett sammanhängande cykelnätverk är en utmaning.

Plötsligt slut

I dagsläget finns det flera ställen där gång- och cykelvägen plötsligt slutar. MT har tagit upp fyra sådana exempel med trafikingenjören:

På Bergsgatan, som är en förbindelse mellan Högelidsskolan och centrala staden, tar den bredare vägen där cyklister och fotgängare kan ta sig fram slut i höjd med Skiffervägen. Först fyra tvärgator längre ner återansluter leden, däremellan finns endast en smal trottoar.

I höjd med Lyckans väg blir cyklisterna tvungna att svänga ut i körbanan då gång- och cykelbanan försvinner, det som återstår är en smal trottoar.
I höjd med Lyckans väg blir cyklisterna tvungna att svänga ut i körbanan då gång- och cykelbanan försvinner, det som återstår är en smal trottoar. Foto: Charlotte Ferneman

– Här handlar det om att hitta platsen som inte påverkar framkomligheten för bilister. Det finns inget annat ställe att sammanlänka det här på, det behövs många detaljplansändringar. Vi håller på att uppdatera på samhällsbygnadsnivå, men jag kan inte söka statsbidrag för cykelnätverk, säger Fernando.

Stopp mitt i centrum

Stadens mest centrala knutpunkt, Epakorsningen, är sedan tidigare känt som undermåligt för cyklister. Vid inget av de fyra vägvalen är tillåtet att cykla på trottoaren.

– Vi behöver skaffa mer plats för att kunna förbättra cykeltrafiken genom centrum. Det är ett jättestort projekt med flera fysiska förändringar, förklarar Fernando.

Han har själv vid flertalet tillfällen cyklat genom staden ihop med andra kommunala tjänstemän och politiker, och konstaterar:

– Det finns inga möjligheter att cykla säkert på körbanan just där.

Enda alternativet är alltså att hoppa av tvåhjulingen och leda den fram till nästa cykelbana.

Skyltning förvirrar

Vid Alhagen finns ytterligare en stycke där gång- och cykelbanan upphör, det är i höjd med parkeringen mitt emot fängelset. Skyltarna på plats kan tolkas som att det går bra att köra rakt fram men enligt den nya kartan ska cyklister sväng mot vänster, cykla mer in mot parken och inte fortsätta utmed Marieforsleden.

– Man kan cykla på den breda gångbanan som inte är utmärkt som cykelväg, konstaterar trafikingenjören.

Även om det skymtar ännu en blå skylt som står för gång- och cykelbana lite längre i riktning rakt fram, är det enligt kommunens nya karta meningen att cyklisterna ska svänga in på vägen till vänster.
Även om det skymtar ännu en blå skylt som står för gång- och cykelbana lite längre i riktning rakt fram, är det enligt kommunens nya karta meningen att cyklisterna ska svänga in på vägen till vänster. Foto: Charlotte Ferneman

Den upphöjda korsningen i anslutning till Marieholmsbron samt att det är ett låghastighetsområde, gör att det finns planer för området.

– Det är tänkt att reglera och utforma korsningen mer som en cykelöverfart. Just nu saknas länken för att förbinda cykelnätverket, men det är något vi har med oss i arbetet.

De boendes ansvar

En bit längre bort där Ekuddenvägen går från badet och campingen in till stan finns en gång- och cykelbana. Så även två instick mot Smedjevägen samt en gång- och cykelbana mellan den hästskosvängda vägens ytterpunkter. Däremot finns inget som förbinder området som helhet.

Vid Smedjevägen finns en kort gång- och cykelbana men den förbinds endast med vägen, inte någon annan bana.
Vid Smedjevägen finns en kort gång- och cykelbana men den förbinds endast med vägen, inte någon annan bana. Foto: Charlotte Ferneman

– Det är en av några gator som har ringa trafik och är väldigt smal, det finns ingen möjlighet att separera cyklister och bilister, säger trafikingenjören och tillägger:

– Här finns ett hinder i form av att det är en återvändsgata. De som bor längs vägen ansvarar för trafiksäkerheten.

Inte bara luft – nu ska cykeln även kunna lagas mitt i stan

Artikeltaggar

Anna SödermanBergsgatanCyklarGång- och cykelvägHögelidsskolanMarieholmsbronMariestads kommunTrafik

Så här jobbar Mariestads-Tidningen med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.